Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vision og værdier

Illustration af Skibet skoles vision, fokus og værdier

 

 

Vision 

Klogere til livet sammen

På Skibet Skole bliver vi alle klogere til livet sammen. 

Eleverne er unikke, og de udvikler sig, når de trives og er trygge. Trivsel og læring er hinandens forudsætninger.

Alle oplever sig som værdifulde deltagere i berigende fællesskaber. Fællesskaber opstår planlagt eller i nuet. Fællesskaber kan være faglige, sociale, fysiske og personlige.

Det menneskelige samvær på skolen er kendetegnet ved imødekommenhed, gensidig respekt og ligeværdighed.

Personalet arbejder i professionelle læringsfællesskaber, hvor vi lærer af og med hinanden og skaber den bedste undervisning.

Eleverne får kompetencer, så de aktivt kan indgå i og tage del i fremtidens samfund.

 

Det betyder, at…

 

  • Vi møder alle elever med venlighed, der er afstemt eleven og situationen. 

  • Personalet fremtræder veloplagte, og har et anerkendende og ressourcefokuseret syn på barnet. Der er en rolig atmosfære og evt. konflikter håndteres professionelt ud fra principperne i Low Arousal. 

  • Det tilstræbes, at eleven oplever en tydelig struktur, og har en realistisk forventning til, hvad skoledagen bringer. 

  • Vi møder eleverne med en anerkendende og ressourcefokuseret tilgang. 

  • Eleverne oplever sig inkluderet og skolen er fri for mobberi.

  • Eleverne lærer at samarbejde, tage initiativ, være kreative og innovative. De opøver respekt for hinanden, for undervisningen, for skolens personale og inventar.

  • Eleverne har lyst til at lære, har livslyst, mod på livet og mod på at tage udfordringer op.

  • Eleverne oplever mestring - fagligt, socialt, personligt og fysisk. Forældre, lærere og pædagoger respekterer, at eleverne når forskellige mål i forskellige tempi.

  • Undervisningen tilrettelægges og organiseres på baggrund af det pædagogiske personales didaktiske refleksion og retter sig mod at eleverne kan gå til folkeskolens prøver efter 9. og 10. kl. Vi er fleksible i forhold til holddannelser, holdstørrelser og brug af skolens ressourcelektioner. 

  • Skolens pædagogiske personale tilrettelægger aktiviteter og undervisning i varierende fællesskaber og således, at der er frihed og rum til personlig udfoldelse inden for fællesskabernes rammer.

  • Det pædagogiske personale (som) arbejder i Professionelle LæringsFællesskaber om den enkelte elevs faglige, sociale og personlige udvikling i samarbejde med forældrene.

  • Arbejdet med eleven sker i samarbejde med og i gensidig forståelse mellem eleven, forældre og personale. Der forventningsafstemmes i forhold til kommunikationen mellem skole og hjem om den fælles opgave. 

  • Vi taler om eleverne i et udviklingsperspektiv. 

 

Særligt for skolens specialafdeling

  • Vi arbejder med mentalisering, som er af stor betydning for tre forhold; nemlig regulering af følelser, selvoplevelse og relationer. 

  • Undervisningen tager sit udgangspunkt i elevens ressourcer og særlige udfordringer og en viden om ASF. Der arbejdes med elevens selvforståelse og barnets væren i verden. 

  • Vi taler om eleverne i et udviklingsperspektiv som retter sig mod at eleverne kan gå til folkeskolens prøver efter 9. og 10. kl. 

 

Hjemmets opgave

Hvordan understøtter du som forælder bedst dit barns skolegang på Skibet Skole ifht. skolens vision?

 

  • Er opmærksom på at tale respektfuldt og anerkendende om andre elever og personalet på skolen (vær f.eks. forsigtig med at sammenligne dit barn med de andre elever

 

  • Støtter aktivt op om de fællesskaber, det enkelte barn er en del af (f.eks. sikrer at barnet får mulighed for at lege med forskellige kammerater og støtter op om klassens generelle trivsel)

 

  • Hilser på andre elever/personale, når man bevæger sig ind på skolens område. At blive set og hørt er en vigtig del af at føle sig som en del af fællesskabet. Andre gør det også overfor dit barn.

 

  • Støtter i og opfordrer det enkelte barn til at turde kaste sig ud i nye udfordringer og lærer barnet, at det er okay at fejle. 

 

  • Søger hjælp og sparring ved skolens personale i de situationer, hvor man som forælder bliver utryg ved eller usikker på barnets trivsel og/eller faglighed

 

 


 

 

Fokuspunkter

 

Tilgang til læring

Vi har en skole med et stærkt fokus på, at alle elever bevarer lysten til at lære.

Det betyder, at undervisningen:

  • skaber mening, inspirerer, varierer og udfordrer 

  • er tilpasset elevernes kompetencer og læringsstile

  • bygger på elevernes nysgerrighed og lyst til at eksperimentere

  • tilrettelægges, så eleverne arbejder med fordybelse – individuelt og i samarbejde

  • fremmer og muliggør elevernes personlige, sociale og faglige deltagelse

 

Tegn:

  • Eleverne er aktive i undervisningen – både når de arbejder alene, og når de arbejder i fællesskaber

  • Eleverne får passende faglige udfordringer

  • Elevernes idéer og initiativer prioriteres højt

  • Eleverne bidrager med forslag til arbejdsformer, og hvordan undervisningen kan tilrettelægges

  • Eleverne er med til at formulere faglige, personlige og sociale udviklingsmål

 

Dygtige elever

Vi skaber rammer for oplevelser, faglig fordybelse og lyst til at lære i et fællesskab. 

Det betyder at:

  • Det er sejt at lære og blive dygtig til både det faglige, samarbejdet og det eksperimenterende

  • Elevernes udvikling understøttes, så de udnytter deres potentiale og bliver så dygtige, de kan

  • Eleverne tilegner sig faglige, personlige og sociale kompetencer, så de kan deltage i og være med til at forme fremtidens samfund

 

Tegn:

  • Eleverne klarer sig flot i faglige evaluerings-test, som afholdes på skolen.

  • Eleverne scorer højt i den nationale elevtrivselsmåling

  • Eleverne viser, at de kan bruge deres viden og færdigheder på tværs af fag

  • Eleverne viser initiativ, og personligt, fagligt og socialt mod til at afprøve alternativer

 

Barn i verden

Barnet oplever sig som en del af verden lokalt, nationalt og globalt - miljømæssigt, historisk og samfundsmæssigt.

 

Det betyder, at:

  • Undervisningen perspektiverer og relaterer elevens eget liv til kultur, natur og samfundsforhold.

  • Skolen arbejder med Åben Skole i lokalområdet

  • Væsentlige danske samfundsforhold inddrages i undervisningen

  • Skolen samarbejder med organisationer/skoler i andre lande og udveksler viden og erfaringer  

 

Tegn:

  • Eleven forholder sig til og omtaler lokale forhold

  • Eleven benævner og relaterer sig til væsentlige aktuelle nationale forhold

  • Eleven kender til levevis fra andre kulturer, natur og samfundsforhold

 

Berigende fællesskaber

Eleven forstår sig selv i sammenhænge. Fællesskaber varierer i omfang og form afhængigt af kontekst og indhold. Fællesskaber opstår planlagt eller spontant.

  • Det betyder, at alle elever oplever sig som en del af berigende fællesskaber. Det kan være fagligt, socialt, fysisk og personligt.

  • Det betyder, at alle elever oplever sig koblet i fællesskaber.

  • Pædagogisk personale organiserer pædagogisk aktivitet/undervisning i meningsskabende og varierede fællesskaber

Tegn:

  • Eleven fortæller om det at være en del af noget 

  • Den enkelte elev oplever at trives med noget konkret

  • Eleverne scorer højt i den nationale elevtrivselsmåling

 

 

Hjemmets opgave

Hvordan understøtter du som forælder bedst dit barns skolegang på Skibet Skole ifht. skolens fokuspunkter?

 

  • Fra hjemmets side er det vigtigt, at der tages kontakt til skolen, såfremt skolens fokuspunkter ikke kan genkendes i barnets skoledag. Ligeledes kan du som forælder understøtte fokuspunkterne ved også at inddrage dem i familiens hverdag. Jo mere dit barn oplever at være barn i verden og en del af flere berigende fællesskaber, og jo mere han/hun oplever at være dygtig og at tillærte strategier og læringstilgange også derhjemme understøttes og modnes, des større bliver lysten til at deltage og dermed også lysten til at lære. 


 

 

Værdier

Lyst

Forstår vi i skolesammenhæng, som lysten til at være virksom, eller aktivt handlende på et fagligt og/eller socialt område. Lysten forudsætter en indre eller ydre motivation og et element af autonomi. Skolen møder og værdsætter elevernes iboende lyst og motivation. 

Lyst opleves på Skibet Skole når eleverne inddrages i undervisningsplanlægningen, når de arbejder med opgaver, og når de leger i pauserne. Det pædagogiske personale arbejder med elevernes lyst, når de inddrager eleverne i undervisningens tilrettelæggelse og udførelse. 


Mod

Forstår vi i skolesammenhæng som at have modet til at afprøve opgaver og handlinger, man ikke ved, om man kan klare. Mod forudsætter en social tryghed og en sikkerhed for ikke at blive udstødt af fællesskabet, hvis man ikke lykkes med en for svær opgave, man var modig nok til prøve. Skolen opmuntrer eleverne til at prøve sig selv af i nye sammenhænge. 

Mod opleves på Skibet Skole, når elever og personale interagerer ressourcefokuseret og vi sammen har en sund fejlkultur. En sund fejlkultur indbefatter, at vi ved, at alle laver fejl indimellem, og at det er helt naturligt at fejle, når man øver sig og afprøver ting, man ikke har prøvet før. 


Respekt

Forstår vi i skolesammenhæng som at have retten til at blive mødt og accepteret, som man er. Man mødes fordomsfrit, nysgerrigt og åbent. Skolens fællesskaber er inkluderende og foranderlige, så der er plads til alle. 

Respekt opleves på Skibet Skole, når elever og personale sætter fokus på det positivt særegne ved mennesker, og når elever og personale møder hinanden nysgerrigt og åbent.  


Kreativitet

Forstår vi i skolesammenhæng som summen af nyhed og værdi. 

Kreativitet begynder med, at man kan noget, der bruges til at skabe eller gøre noget nyt. Skolen understøtter børn og voksnes kreative udvikling. 

Kreativitet opleves på Skibet skole, når personalet opmuntrer elever og hinanden til at afprøve egne ideer til løsninger, og elever og personale har lyst til og mod på at tænke anderledes for at skabe nye muligheder.

 

Tryghed

Forstår vi i skolesammenhæng som det at være rolig og afslappet i tillid til, at vi tager vare på hin anden; at man kan være eller føle sig sikker og uden for fare. Skolen skaber rum for et trygt fælles skab hvor alle føler sig velkomne. 

Tryghed opleves på Skibet skole, når alle er gensidigt opmærksomme på hinandens trivsel, og når elever og personale udviser tillid til hinanden - også i de svære samtaler. 

 

Mestring

Forstår vi i skolesammenhæng som dét, man som menneske stiller op, når man møder modgang, forhindringer, problemer og udfordringer. Når man lykkes med at mestre modgang og udfordringer bedst muligt, har man lært noget om, hvad der for én selv er virkningsfuldt ved en bestemt type af modgang. Skolen er et sted, hvor hensigtsmæssige mestringsstrategier øves og udvikles. 

Mestring opleves på Skibet skole, når personalet understøtter elevernes hensigtsmæssige mestringsstrategier, og eleverne viser, at de kan håndtere uforudsete hændelser, udfordringer og modgang.

 

Hjemmets opgave

Hvordan understøtter du som forælder bedst dit barns skolegang på Skibet Skole ifht. skolens værdier?

  

  • Fra hjemmet understøttes lyst ved at motivere til, at barnet deltager aktivt hver dag og ved at samtale med barnets om hans/hendes oplevelse af dagens undervisningen, herunder have fokus på barnets egen opfattelse af medinddragelse og aktive deltagelse.

 

  • Mod opnås bl.a. ved at barnet oplever at det er okay at fejle - og ved en kærlig opfordring også fra hjemmets side til at gøre et forsøg og øve sig, selvom man er usikker på opgaven.

 

  • Når barnet hjemmefra oplever, at de voksne taler med respekt til og om andre elever og personale på skolen, er det en måde at vise barnet, hvordan man møder andre fordomsfrit, nysgerrigt og åbent. 

 

  • Derhjemme kan kreativitet understøttes ved at opmuntre barnet til at afprøve egne ideer og teser, ved at give sig i kast med tingene og gøre noget nyt eller gøre noget på en ny måde. Ved at støtte barnet i at have mod til at gøre et forsøg og prøve sig frem, frembringes kreativiteten efterhånden.

 

  • Tryghed opnås ligeledes ved at barnet ved, at de voksne omkring barnet (skolen og hjemmet) taler sammen og har gensidig tiltro til hinandens varetagelse af barnets trivsel og faglige formåen. Med åben kommunikation og konstruktive dialoger, der har barnet i centrum, dannes der grobund for at barnet trygt kan lade sig indlemme i skolens fællesskaber og føle sig velkommen.

 

  • Mestring er en kompetence, der skal øves livet igennem, både i og udenfor skolen. Modgang og udfordringer er en del af livet, og barnet har løbende brug for at øve og udvikle sine egne hensigtsmæssige mestringsstrategier. I hjemmet er det derfor vigtigt, at man som forælder støtter op om barnet og de strategier, som barnet er i gang med at tillære sig. Forhør dig evt. ved barnets kontaktlærer/pædagog hvis du er usikker på, hvad du med fordel kan støtte op om. 

 

Senest revideret juni 2022