Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for reklamer og sponsorater

Skibet Skole følger forbrugerombudsmandens principper om sponsorater og reklamer, fordi børn og unge på grund af deres manglende erfaring er nemme at påvirke. De unge har sværere ved at gennemskue og identificere reklamen, herunder gennemskue reklamens formål. De unge må derfor ikke misbruges i markedsføringen. 

Generelt siger vi på skolen nej til uddeling og opsætning af reklamer i både fysisk og digital form. Dette kan dog fraviges efter aftale med skolelederen. 

Sponsorater tager vi gerne imod, og som modydelse for det kan en markering af sponsorgaver fx ske med navn/logo på en opsat tavle indendørs i skolens aula og omtale på en selvstændig side på Skibet Skole hjemmeside. På denne side vil sponsorer udelukkende være listet med navn. 

Ved større projekter kan individuel eksponering aftales med skolebestyrelsen. 
Fælles gælder, at det skal være i henhold til Markedsføringsloven af 3. maj 2017 og ikke må anses for vildledende eller aggressiv: 

“§ 3. Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser, jf. dog stk. 3. Stk. 2. Handelspraksis rettet mod børn og unge, eller hvor børn og unge er særligt sårbare over for den pågældende handelspraksis, skal være udformet med særlig hensyntagen til børns og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lettere at påvirke og nemmere at præge, jf. dog stk. 3. 

Stk. 3. Hvis den pågældende handelspraksis påvirker forbrugerens økonomiske interesser, finder kapitel 2 anvendelse i stedet for stk. 1 og 2. Såfremt den pågældende handelspraksis samtidig strider mod hensyn, der ikke tilsigter at varetage forbrugernes økonomiske interesser, herunder hensyn til smag og anstændighed, sikkerhed og sundhed eller andre hensyn, eller såfremt den pågældende handelspraksis er reguleret af aftaleretten, finder stk. 1 og 2 anvendelse ved siden af kapitel 2. 

§ 11. Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år må ikke direkte eller indirekte opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler. 

Stk. 2 Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år må ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.” 

 

Godkendt af skolebestyrelsen den 10. juni 2021