Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for venskaber på tværs

Formål

På Skibet skole arbejder vi på at udvikle venskaber på tværs af alle klasser og aldre. 

Venskabsklassens formål er:

  • At alle får en tryg skolestart, hvor de mindste elever oplever støtte og omsorg fra de ældre elever.

-De ældre elever opleves som rollemodeller, og der etableres relationer, der modvirker mobning og skaber trivsel

 

  • At give mulighed for at eleverne kan udnytte hinandens ressourcer, der styrker indlæringen for begge parter.

 

  • At lære af hinanden, og sammen skabe et socialt og fagligt fællesskab

 

Fordeling af venskabsklasser kunne se sådan ud, men er op til lærerne, hvordan de ønsker klasserne skal fordeles:

Eksempel: 

1.a + 4.a 
1-b + 4.b
2.a + 5.a 
2.b + 5.b
3.a + 6.a
3.b +6.b

Specialafdelingen har klasser fra 0 -10 klasse, disse fordeles efter lærernes ønsker og elevens behov. Hvor det giver mening, sættes elever fra specialafdelingen sammen med almenafdelingen, og omvendt. 

 

Venskabsklasserne kan blandt andet bruges til:

Sociale relationer: 

-at tage på udflugter sammen fx til åen, skoven, vandhul

-at man følges ad til juleafslutningen i kirken

-at hver elev får én elev tilknyttet som ”sin”

-at de ældste elever lærer de yngste frikvarterslege – og introducerer de stores frikvarters-arealer i løbet af 3. kl. 

-5.klasserne viser de nye 0.klasser rundt på skolen på en af de første skoledage

-fælles julepyntedag (eller dele af dagen)

-fælles oprydning på udearealer eller i naturen

 

Faglige/læringsrelationer:

-at læse for hinanden i kortere eller længere perioder

-at invitere hinanden til at se forløb, der har været arbejdet med i klassen

-at arbejde med emner på tværs af de to årgange

-at de ældste elever lærer de yngste computerfærdigheder

-Fælles ”matematik på tværs”, hvor man i fællesskab arbejder med matematikopgaver. De ældste elever udfordres i evnen til at forklare matematiske begreber og problemstillinger

-Fælles natur og teknik opgaver og forsøg

-Oplæsning af egne produktioner hos hinanden (digte, fortællinger mm)

-at man har fælles idrætsaktiviteter eller de ældste arrangerer for de yngste

-en bagedag i madkundskabslokalet fx bagning af boller, pandekager, æbleskiver eller lign.

-Lektiehjælp

I sammensætningen af grupper i forbindelse med emneugen i uge 14 kan man evt. tænke ”makkerpar” fra venskabsklasserne ind, hvilket kan være en støtte for de mindste elever. 

Find ideer til fælleslege på fx denne hjemmeside:  http://www.legepatruljen.dk

 

Senest revideret maj 2021