Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Øvrige bestemmelser og bilag

Rollen som forældrerådsrepræsentant på Skibet Skole

 

De forældrevalgte bestyrelsesmedlemmer i skolebestyrelsen fordeles ved starten af hvert skoleår ud på skolens årgange og klasser og fungerer der som årgangens forældrerepræsentanter ind i Skolebestyrelsen.

 

Opgaven som forældrerepræsentant betyder:

 

  • Deltagelse ved forældremøder (man inviteres af årgangsteamet via AULA)

    • Her er der mulighed for at fortælle om skolebestyrelsens arbejde og lægge op til dialog omkring f.eks. emner, som forældrene ønsker, vi tager op i bestyrelsesarbejdet eller introduktioner til særlige principper på skolen, vi gerne vil sikre, kommer helt ud til alle skolens interessenter, eller dialog om hvordan man som forælder kan bakke op om børnenes skoledag og sikre at vi fortsat har verdens bedste skole.

 

  • Det forventes, at man mindst hver 4. måned skriver ud til forældrene og husker dem på, at man er til rådighed – og opfordrer dem til at bringe deres inputs videre, hvis de får gode ideer.

 

  • Som forældrepræsentant har man, uagtet rollen, fortsat tavshedspligt ifht den information, man kommer i besiddelse af til bestyrelsesmøderne. Rollen skal dermed tænkes som mæglende, motiverende, opfordrende og oplysende ifht. informationer, som skolen, teamet og forældrene hver især har brug for, man belyser i forbindelse med bestyrelsesarbejdet. 

 

  • Som forældrerepræsentant for en årgang fungerer man som ambassadør for årgangens trivsel (gerne i tæt samarbejde med forældrerådet og teamet omkring årgangen), man agerer bindeled mellem forældre og medarbejdere og bindeled mellem forældre og skolebestyrelsen. 

 

Senest revideret august 2022


 

 

Forretningsorden for skolebestyrelsen på Skibet Skole

 

Bestyrelsens konstituering

  • Valg af formand og næstformand (jf. folkeskolelovens §42 stk. 6) Formanden og næstformanden vælges for 2 år ad gangen.

  • Formandens/næstformandens opgaver:

    • Formanden kan udtale sig på hele bestyrelsens vegne

    • Indkalder skolelederen til formøde forud for udarbejdelse af dagsordenen

    • Formanden udarbejder dagsorden (jf. folkeskolelovens § 44, stk. 11) og sender til skolelederen, som sender dagsordenen samt eventuelle bilag ud. 

    • Sikrer i samarbejde med resten af bestyrelsen, at årshjulet for møderne er opdateret og relevant for tiden – og at det bliver fulgt. 

 

 

Retningslinjer for bestyrelsesarbejdet

  • Der indkaldes til 10 møder i løbet af skoleåret. Datoerne for møderne sendes ud til bestyrelsens medlemmer umiddelbart før første skoledag (primo august). Det forventes, man som bestyrelsesmedlem prioriterer disse datoer, da der er mange kalendere at tage hensyn til - i tilfælde af manglende mulighed for deltagelse, forholder man sig aktivt til dagsordenen og melder retur skriftligt, så resten af bestyrelsen kan tage eventuelle synspunkter med i betragtning. 

  • Ved særligt behov kan formanden indkalde til ekstraordinære møder. I så tilfælde skal bestyrelsesmedlemmerne på forhånd orienteres om, hvad dagsordenen omhandler.

  • Tidspunktet for møderne ligger fast (17:30-19:30) – medmindre der er tale om et akut møde, hvor tidspunktet kan variere – dog altid uden for almen arbejdstid.

  • Afbud til et møde gives forud for mødets start til skolelederen.

  • Dagsorden:

    • Formanden udarbejder dagsordenen forud for hvert møde. 

    • Formanden modtager punkter til dagsordenen senest 14 dage før næste bestyrelsesmøde (det er medlemmernes eget ansvar at sende punkterne afsted rettidigt)

    • Formanden og skolelederen afholder et formøde, hvor dagsordenen færdiggøres

    • Dagsordenen sendes elektronisk ud via AULA senest 5 dage forud for selve mødet.

    • Det angives tydeligt, hvorvidt et punkt er til orientering, diskussion og/eller beslutning. 

  • Der tages udgangspunkt i gældende årshjul for bestyrelsesarbejdet – punkterne kan dog afviges for andre, vigtigere punkter, skulle disse forekomme. I så tilfælde flyttes disse til næste møde.

  • Formanden agerer ordstyrer på møderne. Der udpeges forud for hvert møde desuden en referent samt en tidsstyrer. 

  • Referatet læses løbende igennem og godkendes undervejs i mødet. Det lægges herefter op på hjemmesiden og AULA, ligesom det ved afslutningen af hvert møde aftales, hvad der skal kommunikeres videre ud til resten af forældregruppen. Viderekommunikationen sendes ud via AULA-opslagstavlen af formanden.

  • Beslutningskompetence er kun gældende, når mere end halvdelen af de stemmeberettigede er personligt til stede ved afstemningen. Formandens stemme er udslagsgivende ved stemmelighed. 

  • I tilfælde af manglende beslutningskompetence ved for få fremmødte, afholdes mødet alligevel, og et eventuelt forslag udarbejdes via bestyrelsens fællesdrev, hvorefter der lægges op til online godkendelse inden for 2 døgn efter mødets afvikling. Det online møde lægger ikke op til diskussion eller yderligere dialog - denne del af processen skal være afviklet skriftligt via fællesdrevet forud for godkendelses-seancen. 

 

Bestyrelsens opgaver

  • Er beskrevet dels i folkeskoleloven, dels i den kommunale styrelsesvedtægt med bilag. 

    • SKAL-opgaver:

      • Udarbejdelse af skolens værdiregelsæt og ordensregler

      • Udarbejdelse af en række principper

      • Tilsyn med skolens virksomhed

      • Godkendelse af budgettet 

      • Udarbejdelse af udtalelser/høringssvar til kommunalbestyrelsen

  • Hertil kan bestyrelsen beslutte rammen for og deltage i f.eks.:

  • Årsplanlægning (udarbejdes på årets sidste møde, inden kommende skoleår)

  • Principper evalueres hvert andet år eller efter behov

  • Mødefrekvens med kontaktforældre 

  • Tovholdere, nedsættelse af underudvalg og eventuel intern delegation af opgaver og kompetencer.

  • Ansættelsessamtaler ifb. ansættelse af nye lærere/pædagoger/ledere

 

                      

Senest revideret juni 2023


 

 

 

Bilag til princip for Kommunikation mellem skole og hjem

 

Skole-parlør for Skibet Skole

 

Når dit barn starter på Skibet Skole, eller hvis der sker særlige tiltag i dit barns klasse, løber du hurtigt ind i en række forkortelser, som i skoleverdenen bruges i flæng. 

 

Husk altid at bede om “oversættelse”, når personalet kommer til at udtrykke sig i et fagsprog, du ikke kender. Det er helt forståeligt, du ikke nødvendigvis er velbevandret i alle termer og forkortelser. 

Skibet Skolebestyrelse har med dette dokument forsøgt at lave en mini-parlør/ordbog som opslagsværk, evt. i forbindelse med gennemlæsning af eksempelvis principper eller lign. 

 

Forkortelse

Det fulde ord

Forklaring

PLC

Pædagogisk LæringsCenter

Skolens pædagogiske vejledere er samlet i skolens PLC

AKT

Adfærd-Kontakt-Trivsel

Skolen har en AKT-vejleder til rådighed, som giver både personale og forældre sparring på udfordringer, der omhandler adfærd, kontakt og trivsel hos det enkelte barn/i klassen/på skolen

PPR

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning

PPR hører til centralt inde i kommune og kaldes ind, hvis et barn har særlige udfordringer, hvor personale/forældre har brug for ekstra rådgivning. Man indstiller f.eks. til PPR, hvis man ønsker støttetimer på et barn eller et barn skal visiteres til et specialtilbud.

PPV

Pædagogisk Psykologisk Vurdering

Udarbejdes af en psykolog i PPR og er med til at vurdere, hvorvidt et barn har særlige støtte-/læringsbehov ifht. sin skolegang. 

Som forælder kan man kræve at få udarbejdet en PPV på sit barn, hvis alle øvrige tiltag ikke viser den ønskede effekt.

TCBU

Tværfagligt Center Børn og Unge

Vejle Kommunes tværfaglige special-afdeling, der understøtter og konsulterer på kommunens skolebørns særlige behov (dansk som andetsprog, støtte-timer osv.) samt er med til at løse de opgaver/understøtte de anbefalinger, som PPV’en og/eller PPR peger på. 

Læs mere her: https://tcbu.vejle.dk 

UU

Unge Uddannelse

UU-vejleder - har til opgave at undervise og give sparring og vejledning ifht praktikforløb, ønsker om uddannelses-retning Vejledningen retter sig imod dig i grundskolen eller dig mellem 15-25 år, der endnu ikke har gennemført eller ikke er i gang med, en ungdomsuddannelse. (Børn på mellemtrinnet får også besøg af UU-vejlederen i løbet af skoleåret) osv. 

Læs mere her:https://uuv.vejle.dk 

SSP

Skole, Sociale myndigheder og Politi

SSP er et tværfagligt samarbejde mellem Skole, Sociale myndigheder og Politi, som koordineres af SSP-teamet i Vejle Kommune.

SSP-samarbejdet retter sig mod børn og unges dagligdag og levevilkår.

Læs mere her:https://ssp.vejle.dk 

UCL

University College Lillebælt

Pædagog- og lærer seminariet i Jelling hører bl.a. under UCL.

B&U

Børn og Unge

Born og Unge  i Vejle kommune varetager de tre områder Dagtilbud, Uddannelse og Læring, Familie & Forebyggelse samt B&U staben 

U&L

Uddannelse & Læring

Afdeling inde i Vejle Kommune, der bla. har fokus på Børn og unges tilbud og læringsgrundlag på kommunens forskellige skoler og SFO’er. Afdelingens leder er skolechefen - altså skolelederens leder. 

MED

Medarbejdere

Daglig forkortelse f.eks. i forbindelse med referater af mødeaktiviteter, hvor en MED-repræsentant eksempelvis har været tilstede (f.eks. i forbindelse med skolebestyrelsesmøder)

 

Senest revideret juni 2023


 

 

Nedenstående princip blev udarbejdet i skoleåret 2023-2024, men ikke godkendt, da behovet for et princip ikke var til stede.

 

Modtagelse af nye elever i klassen

Forældre spiller en vigtig rolle, når det kommer til nye børn i klassen. Derfor er det vigtigt at klasselæreren informerer forældrene, når der begynder en ny elev i klassen. Kontaktforældre kan være med til at sørge for, at nye elever og deres forældre bliver en del af skolens og klassens fællesskab. Det er en god idé, at den samlede forældregruppe, allerede i indskolingen, har taget stilling til "hvordan vi her i klassen tager imod nye børn og forældre". Eksempelvis kan et af punkterne, på klassens første forældremøde være modtagelse af nye elever i klassen, hvor den samlede forældregruppe diskuterer:

  • Hvad kunne du som forælder ønske for dit barn, hvis I skulle modtages i en ny klasse/på en ny skole?

  • Hvilke oplysninger kunne du selv tænke dig, hvis du var ny forælder i klassen/på skolen?

  • Hvem vil være kontaktperson for nye forældre? Hvad kan/skal kontaktpersonen hjælpe med?

  • Hvad kan lærerne og forældrene opfordre klassens børn til at gøre? 

  • Hvordan kan kontaktforældre hjælpe, for at nye elever og deres forældre bliver en del af klassefællesskabet?

Idékataloget nedenfor er tænkt som inspiration til en måde hvorpå nye elever og forældre i klassen kan modtages.

Kontaktperson

Det er en god ide at have 1-2 forældre, som er kontaktperson for din nye familie. Nogle af opgaverne for kontaktpersonen kan være:

  •  At ringe 1 uge efter at klassens nye elev er startet og byde velkommen, præsentere sig som kontaktperson og tilbyde hjælp i form af svar på eventuelle spørgsmål i forbindelse med skolelivet. 

  •  At sørge for, at de nye forældre får hjælp til at bruge Aula.

  •  At tage imod ved at vise barnet og forældrene rundt på skolen.

Hvad kan kontaktforældre gøre i samarbejde med klasselæreren?

  • At sørge for, at de nye forældre får en kontaktperson fra forældregruppen.

  • At sørge for, at de nye forældre præsenteres på nærmeste forældremøde eller sociale arrangementer, samt at de ’gamle’ forældre opfordres til at hilse på de nye forældre.

  • At tale med og spørge ind til de nye forældre ved fællesarrangementer.

  • At gøre ekstra meget for at få den nye familie til at deltage i sociale arrangementer. Følg op på invitationer.

  • At invitere det nye barn hjem, så det hurtigt lærer de andre børn at kende.

Hvad kan klassens lærere og forældre opfordre børnene til at gøre? 

  • Sende et brev til den nye elev med: et velkomstbrev fra klassens børn, et klassebillede samt en beskrivelse af den nye elevs ’sidekammerat’. 

  • Arrangere at 2-3 børn fra klassen tager på hjemmebesøg hos den nye elev, eksempelvis med blomster, et klassebillede og et velkomstbrev. 

Særligt i indskolingen

  • Få klassens børn til at lave tegninger og måske en hilsen hver, til den nye elev. 

  • Legegrupper: Den nye elev modtager en hilsen fra sin nye legegruppe med præsentation af børnene.

  • Legegruppen opfordres til at invitere den nye elev med i aktiviteter i frikvartererne.

Særligt på mellemtrinnet / i udskolingen

  • At den nye elev bliver inkluderet i klassens grupper/fællesskaber på de sociale medier.

  • At en gruppe af klassens elever påtager sig et ansvar for, at invitere den nye elev med rundt i frikvartererne.

Hvad kan forældrene opfordre klassens børn til?

Især for børn på mellemtrinnet og i udskolingen, kan det være svært at skifte skole. Derfor er det også særligt vigtigt, at man som forældre er med til at bakke op om modtagelsen af nye børn i klassen og deres forældre. Du kan opfordre dit barn til:

  • At være opmærksom på den nye klassekammerat - måske har han eller hun brug for at blive inviteret med til aktiviteter i og uden og skoletiden.

  • At være vedholdende i kontakten til den nye klassekammerat – mange børn skal ofte inviteres mange gange, før de føler sig trygge nok til at deltage af sig selv.

Hvad kan de nye forældre opfordres til at gøre?

  • Sende et ’præsentationsbrev’ ud på Aula, med en kort hilsen og en lille fortælling om barnet og familien.

  • Være særligt opmærksomme på at deltage i sociale arrangementer, som klassen har taget initiativ til.

  • Være med i kontaktforældregruppen for at få indblik i klassen og skolens liv.

  • Være åben for at arrangere legeaftaler med de andre børn.