Princip for Den Gode Tone på Skibet Skole

Formål:

Vi ønsker at skabe et trygt og positivt læringsmiljø, hvor alle elever, personale og forældre føler sig respekteret, værdsat og inkluderet. Den gode tone er grundlaget for et konstruktivt samarbejde og trivsel på skolen.

Respekt og høflighed:

1. Vi forventer, at alle skolens medlemmer udviser respekt og høflighed over for hinanden. Dette indebærer at tale ordentligt til og om hinanden, lytte aktivt og behandle andre med venlighed og omsorg.

Inklusion og mangfoldighed:

1. Vi værdsætter og respekterer forskellighed og mangfoldighed på vores skole. Vi stræber efter at skabe et inkluderende miljø, hvor alle føler sig accepteret uanset deres baggrund, evner, kultur eller holdninger.

Konstruktiv kommunikation:

1. Vi opfordrer til konstruktiv og åben kommunikation mellem elever, personale og forældre. Dette indebærer at udtrykke sig klart og ærligt, lytte aktivt til andre synspunkter og håndtere uoverensstemmelser på en respektfuld og løsningsorienteret måde.

Empati og forståelse:

1. Vi opfordrer til empati og forståelse over for hinanden. At sætte sig i andres sted og forsøge at forstå deres perspektiver og følelser hjælper med at opbygge positive relationer og skabe en atmosfære præget af omsorg og støtte.

Samarbejde og fællesskab:

1. Vi værdsætter samarbejde og fællesskab på vores skole. Ved at arbejde sammen og støtte hinanden kan vi opbygge et positivt miljø, hvor alle trives og har mulighed for at udvikle deres fulde potentiale.

Skolens ansvar:

• Skolen har engagerede og imødekommende medarbejdere og ledere, der har fokus på den gode tone.

• De ansattes tilgang og læringssyn tager afsæt i en anerkendende pædagogik.

• Skolen arbejder målrettet med et ressourceorienteret børnesyn.

• Skolen støtter oprettelsen af forældreråd i alle klasser.

• Skolen vil styrke de stærke fællesskaber, blandt andet gennem traditioner, så som morgensang, temadage og emneuger.

• Hvis der er udfordringer med den gode tone, handler skolen på det og inddrager relevante parter.

Elevernes ansvar:

• Taler respektfuldt til hinanden

• Tager ansvar for sit sprogbrug, også på de sociale medier

• Er opmærksomme på hinanden

• Løser konflikter verbalt i en konstruktiv tone

• Engagerer sig i fællesskaberne og traditionerne, også på tværs af klasserne

• Hvert år udarbejder eller opdaterer hver klasse på skolen deres egne klasseregler/samværsregler/klasseværdier/klasseprincipper/værdiregelsæt omkring “den gode tone”.

Forældrenes ansvar:

• Forældrene indgår i en konstruktiv dialog om deres barns trivsel

• Forældrene taler pænt om skolen

• Forældrene deltager på årets forældremøder

• Hver klasse har et forældreråd, hvis vigtigste opgave er at arrangere sociale arrangementer uden for skoletiden for elever og forældre i klassen.

• Hvis forældrene har kritik af skolen, så gå til vedkommende/ den nærmeste medarbejder først og evt. derefter til ledelsen. Hvis I har ros, så del det med alle.

• At opretholde gensidig respekt internt i forældregrupperne

• Bakke dit barn op, og samtidig vide at der er flere sandheder i en konflikt

Dette princip for Den Gode Tone på Skolen er udviklet i fællesskab af skolebestyrelsen og er gældende for elever, personale og forældre. Vi opfordrer alle til at efterleve principperne og aktivt bidrage til at opretholde en god tone på skolen.

Senest revideret januar 2024